Зірки в фантастиці. 10 самих-самих

3. 8 місце 61-я Лебедя
  4. 7 місце лаланд 21185
  5. 6 місце Процион
  6. 5 місце Сіріус
  7. 4 місце Зірка Барнарда ( «Летюча»)
  8. 3 місце Епсілон Ерідана
  9. 2 місце Тау Кіта
  10. 1 місце Альфа Центавра

Якби на Землі було тільки одне місце, звідки можна було б бачити зорі, то люди натовпами стікалися б туди, щоб споглядати чудеса неба і милуватися ними.

Луцій Анней Сенека

Тема міжзоряних перельотів - одна з основних у сучасній фантастиці. Одного разу вирвавшись за межі Сонячної системи, герої романів і кінофільмів відкрили для себе величезні блискучі світи, в яких можна зустріти неймовірних істот. Більшість авторів, які пишуть на цю тему, зазвичай не припускають, що їх світи мають точну астрономічну прив'язку. Але в науковій фантастиці можна зустріти і цілком конкретні зірки, за якими астрономи давно ведуть спостереження. Цікаво поглянути, як виглядали уявлення фантастів про планетних системах найближчих до нас зірок, і порівняти ці гіпотетичні побудови з реальністю, відкритої вченими.

10 місце
Немезида

Червоний або коричневий карлик.

Відстань - не визначене.

Маса - не визначена.

Історія

У 1984 році Річард Муллер висунув гіпотезу, що на околицях Сонячної системи існує масивний об'єкт, який спотворює орбіти комет, направляючи їх до Сонця. Передбачається, що це зірка-компаньйонка, яка рухається по еліптичній орбіті, а її відстань від Сонця варіюється між 90000 а.о. (астрономічна одиниця, приблизно 150 млн кілометрів) і 20000 а.о. Один раз в 30 мільйонів років компаньйонка Сонця повинна проходити через хмару Оорта (гіпотетичне хмара протокомет). Під час цього проходження хмара буде «збовтувати», результатом чого може стати кометний «обстріл» нашої планети. Є припущення, що в останній раз це викликало масову загибель динозаврів.

Є припущення, що в останній раз це викликало масову загибель динозаврів

Всі зірки поділяються на спектральні класи: наше Сонце належить класу G, гіпотетична Немезида - до класу М.

Фантастика

• Пришестя невидимою зірки докладно описано в романі Айзека Азімова «Немезида».
  • Експедиція землян до невидимої найближчій зірці описана в оповіданні Георгія Гуревича «Инфра Дракона» - зірка виявляється подвійний, і на її супутнику космонавти виявляють життя.

реальність

• Немезида занесена в один з каталогів слабких зірок. Однак з тих пір, як супутник «Ірасу» справив огляд усього неба в інфрачервоному діапазоні і не знайшов в ньому передбаченого випромінювання Немезіди, її існування ставиться під сумнів.

9 місце
Епсілон Індіанця

Оранжево-червона зірка в сузір'ї Індіанця.

Відстань - 11,82 світлових років.

Маса - 77% маси Сонця.

Історія

Гуртком обведений компаньйон «ba» Епсілон Індіанця.

У 2003 році астрономи оголосили, що у Епсілон Індіанця виявлений «подзвездний» компаньйон «ba» - коричневий карлик масою в 47 мас Юпітера і світність 0,2% від світності Сонця. У його атмосфері виявлено метан, а сам карлик перебуває на відстані 1459 а.о. від Епсілон Індіанця. Ще пізніше з'ясувалося, що «ba» має власного карликового компаньйона «bb», віддаленого від нього на відстань 2,65 а.о. і з масою в 28 мас Юпітера.

Фантастика

• У всесвіті «Миру-кільця» Ларрі Нівена поруч з Епсілон Індіанця розташувалася «сестра» Землі на ім'я Дом.
  • У циклі романів Гаррі Тартлдава «Війна світів» там знаходиться планета Хеллесс.
  • У космічному симуляторі Frontier: Elite 2 система Епсілон Індіанця складається з десяти планет (три з яких - газові гіганти). Колонії Федерації землян знаходяться на планетах Скала Едмунда, Лі, Нова Африка і Світ Елісона.

реальність

• Вік Епсілон Індіанця не перевищує 1,3 мільярда років. У неї може бути планетна система, але навряд чи на ній існує розвинена біосфера. «Пояс життя» (діапазон відстаней від зірки, в якому повинна знаходитися планета для виникнення на ній життя земного типу) знаходиться на відстані 0,38 а.о. Період обертання гіпотетичної землеподобной планети - 99 земних днів.

Компаньйони зірки Епсілон Індіанця.

Подвійний коричневий карлик. Так може виглядати компаньйон «ba».

Так виглядають в інфрачервоний телескоп «ba» і «bb» - компаньйони зірки Епсілон Індіанця.

Обкладинка роману Ларрі Нівена «Мир-кільце». У своїх книгах Нивен описав всесвіт, в якій знайшлося місце не тільки для світу-кільця.

8 місце
61-я Лебедя

Подвійна оранжево-червона зірка в сузір'ї Лебедя.

Відстань - 11,4 світлових років.

Маса компоненти А - 70% маси Сонця.

Маса компоненти В - 63% маси Сонця.

Історія

61-я Лебедя була відкрита в 1792 році Джузеппе Пьяза. Середня відстань між компонентами зірки - 86,4 а.о. Навколо системи виявлено пилові хмари.

У 1942 році Кей Стренд прийшов до висновку, що у 61-й Лебедя є компонента С, по масі в 8 разів перевищує масу Юпітера і знаходиться на відстані 2,4 а.о. від компоненти А. Пізніше ця гіпотеза була визнана помилковою. У 1990-ті роки було висунуто припущення про існування трьох масивних планет в системі 61-й Лебедя, але і воно не отримало підтвердження.

Фантастика

• У всесвіті «Основи» Айзека Азімова населена планета в системі 61-й Лебедя, що входить в Сектор Сіріуса, вважається одним з можливих батьківських світів людства.
  • Згідно роману «Експедиція« Тяжіння »Хола Клемента, на орбіті поруч з 61-ї Лебедя знаходиться масивна і швидко обертається планета Масклін. У планети є кільця і ​​величезні супутники.

реальність

• Компоненти 61-й Лебедя старше Сонця і знаходяться досить далеко один від одного, що дозволяє їм володіти стійкими планетними системами. «Пояси життя» порівняно невеликі: для А він знаходиться на відстані 0,3 а.е (річний період - 76,8 земних днів), а для В - 0,2 а.о. (46,6 днів).

У космічному симуляторі Frontier: Elite 2 представлені всі найближчі зірки.

У романі «Експедиція« Тяжіння »Хол Клемент описав сплюснуту планету Масклін.

7 місце
лаланд 21185

Масивний червоний «карлик» в сузір'ї Великої Ведмедиці.

Відстань - 8,29 світлових років.

Маса - 46% маси Сонця.

Історія

Вперше зірка була занесена в каталоги в 1801 році французьким астрономом Жозефом Лефрансуа де Лаландом. Це найтиповіша з найближчих до нас зірок - масивні червоні карлики найбільш поширені в Галактиці.

Фантастика

• У романі Лайона Спрег де Кампа «Королева шахраїв» описується життя гуманоидной раси на планеті Ормузд, що обертається навколо зірки Лаланд 21185.
  • У романі Грегорі Бенфорда «По той бік моря сонць» поблизу лаланд 21185 знаходиться порита метеоритної бомбардуванням планета, яку населяють істоти, здатні безпосередньо управляти електромагнітними полями.
  • Дія роману Хола Клемента «Зоряне світло» відбувається на повільно обертається планеті Дхраун, сонце якої - лаланд 21185.

реальність

• Вік Лаланда 21185 оцінюється в 8 мільярдів років - це досить стара зірка, щоб поруч з нею могла існувати планетна система. Припущення підтвердилося, коли в 1996 році стало відомо, що лаланд 21185 супроводжується двома планетами з масами 0,9 і 1,6 від маси Юпітера. Перша планета лаланд 21185 b знаходиться на відстані в 2,5 а.о. від зірки, на орбіті з періодом обертання в 6 років, друга планета лаланд 21185 c - на відстані в 10 а.о. з періодом в 30 років. Розрахунки показують, що землеподібну планета може існувати в цій системі на стабільній орбіті з радіусом 0,22 а.о., проте «пояс життя» знаходиться на мікроскопічному відстані 0,074 а.о.

У романі Грегорі Бенфорда «По той бік моря сонць» в системі лаланд 21185 живуть королі електромагнітних полів.

Лаланд 21185 буде першою зіркою, на яку вчені збираються направити космічний телескоп «Дарвін», який створюється для вивчення планет у найближчих зірок.

6 місце
Процион

Подвійна зірка в сузір'ї Малого Пса.

Відстань - 11,41 світлових років.

Маса жовтувато-білою компоненти А - 157% маси Сонця.

Маса білої компоненти В - 60% маси Сонця.

Історія

Тьмяний білий карлик В був виявлений в 1840 році. Він знаходиться досить близько від компоненти А (16 а.о.). Вважається, що компонента В була більше і гаряче, ніж А, швидко згоріла, але після своєї смерті збагатила Процион речовиною.

Планета Андора близько Проциона (серіал «Зоряний шлях»).

Фантастика

• У всесвіті «Міжпланетних турів» Спрег де Кампа поруч з ПРОЦІОН знаходяться три населені планети: Осіріс, Ісіда і Той.
  • У всесвіті «Миру-кільця» Ларрі Нівена там існує планета з кумедною назвою Ми-зробили-це.
  • У трилогії Сергія Снегова «Люди як боги» на другий з трьох планет системи Проциона мешкають мислячі мохи.
  • У телесеріалі «Зоряний шлях» Процион фігурує як головна зоряна система раси «андоріанці», при цьому Андора (Процион VIII) - супутник газового гіганта.
  • Дія комп'ютерної гри «Втрачена колонія» відбувається на землеподобной планеті Процион III.

реальність

• Процион - порівняно молода зірка, їй поки не виповнилося і двох мільярдів років. Тому якщо в «поясі життя» (2,7 а.о. від Проциона А) існують землеподобні планети, вони мають тільки найпримітивнішої біосферою.

Так виглядає Процион через телескоп.

Картина А. Соколова «Ранок планети двох сонць».

5 місце
Сіріус

Нормальна біла зірка в сузір'ї Великого Пса. Найяскравіша зірка на земній небосхилі.

Відстань - 8,6 світлових років.

Маса - 214% маси Сонця.

Історія

У Сіріуса є два супутники: Сіріус B і Сіріус С. Сіріус В - білий карлик, виявлений астрономом Елвіном Кларком в 1862 році. Він відстоїть від Сіріуса А на 19,8 а.о., рухаючись по орбіті з періодом обертання 50,1 років. Світність Сіріуса В в 8000 разів слабкіше Сиріуса А. Порівняно недавно компонента В була нормальною зіркою, при цьому приголомшливо яскравою - є давні свідоцтва, що колись Сіріус виглядав подвійним і мав червонуватий відтінок. Такий колір міг бути у компоненти В до того, як стався колапс і вона перетворилася в карлика. Розмір Сіріуса В сьогодні менше розмірів Землі, але по масі він не поступається Сонцю, маючи жахливу щільність.

Картина А. Соколова «Зореліт у подвійної зірки».

Сіріус С - червоний або коричневий карлик. Його характеристики вимагають уточнення, оскільки присутність компоненти С виявлено по збурень в русі Сиріуса В. Відомо тільки, що маса Сиріуса З становить 5% від маси Сонця, а обертається він по еліптичній орбіті з періодом близько 6 років і на відстані не більше 8,1 а.о. від компоненти А.

Фантастика

• Уже грек Лукіан Самосатский, якого вважають першим фантастом, в оповіданні про міжпланетної війні «Правдива історія» описав псоглавих прибульців з Сіріуса.
  • У всесвіті «Основи» Азімова сектор Галактичної Імперії, в якому знаходиться Земля і найближчі до нас зірки, називається Сектором Сіріуса.
  • У всесвіті «Миру-кільця» навколо Сіріуса звертається газовий гігант Подвійний, у якого є масивний яйцевидний супутник - світ під назвою Прокляття.
  • В аніме-фільмі Макото Сінком «Голос далекої зірки» на четвертій планеті системи Сіріуса, званої Агерте, відбувається зіткнення космічного флоту землян з кораблями чужинців.

реальність

• Сіріус А - молода зірка, вік якої не перевищує 500 мільйонів років. Якщо в його околицях і встигли сформуватися планети, вони напевно загинули після колапсу Сіріуса В.

Найяскравіша зірка земного небосхилу Сіріус (зліва внизу добре видно Сіріус В).

Сіріус А і Сіріус В в поданні художника.

У всесвіті «Рами» поблизу Сіріуса знаходиться загадковий Вузол.

У фільмі «Голос далекої зірки» в системі Сіріуса відбувається сутичка землян з інопланетянами.

У всесвіті «Основи» є Сектор Сіріуса.

4 місце
Зірка Барнарда ( «Летюча»)

Червоний карлик в сузір'ї Змієносця.

Відстань - 5,965 світлових років.

Маса - 17% маси Сонця.

Історія

Зірку відкрив Едмунд Барнард в 1916 році. За високу відносну швидкість (106,8 км / с), яка виражається в швидкому русі по небу (10 секунд дуги в рік!), Зірку називають «летючою». Астрономи встановили, що в 11800 році зірка наблизиться до Сонця на мінімально можливу відстань в 3,8 світлового року, ставши нашою найближчою сусідкою.

Пітер ван де Камп на основі тривалих спостережень стверджував, що слід зірки Барнарда утворює хвилясту лінію - пояснити це можна було наявністю масивних невидимих ​​супутників. Довгий час вважалося доведеним, що навколо «летючою» звертаються три планети-гіганта з масами 1,26, 0,63 і 0,89 маси Юпітера. Однак пізніше це відкриття було спростовано.

Фантастика

Землеподібну планета в системі зірки Барнарда.

• Вперше зірка Барнарда була згадана в романі Джека Вільямсона «Легіон космосу», опублікованому в 1934 році. У цьому творі планетна система «летючою» стала будинком давньої і жахливої ​​раси медуз.
  • Пізніше Майкл Муркок в романі «Чорний коридор» вибрав зірку Барнарда метою біженців від всесвітньої катастрофи. Згідно Муркока, зірка володіє розвиненою планетної системою, при цьому дві планети придатні для життя.
  • Брекетт Лі в романі «Далекий стрибок» називає зірку Барнарда метою Першої міжзоряного експедиції. Екіпаж земного зорельота виявляє вісім планет, на одній з яких живуть дикі нащадки великої цивілізації.
  • «Путівник по Галактиці для подорожуючих автостопом» Дугласа Адамса повідомляє, що в районі зірки Барнарда знаходиться міжзоряний порт і перехрестя трансгалактіческіх трас.
  • Згідно «Гіперіон» Дена Сіммонса, на терраформіровать Світі Барнарда влаштувалася одна з найдавніших колоній землян.
  • У романі Роберта Л. Форварда «Світ Скала» планетна система зірки Барнарда складається з газового гіганта Гаргантюа і двох незвичайних планет, що обертаються навколо єдиного центру мас і званих Скелею.

реальність

• Зірка Барнарда - маленька, відносно холодна і дуже давня: їй близько 12 мільярдів років. Тому теоретично вона може мати планетну систему. Підсумувавши результати спостережень, астрономи встановили, що поблизу зірки Барнарда виключено наявність планет з масою більше 0,86 маси Юпітера. У «поясі життя» (який для цієї зірки знаходиться в межах від 0,034 до 0,082 а.о.) виключена наявність будь-якої планети з масою більше трьох мас Нептуна.

Згідно «Гіперіон», коли-небудь у зірки Барнарда з'явиться терраформіровать планета.

«Путівник по Галактиці для подорожуючих автостопом» повідомляє, що поблизу зірки Барнарда знаходиться міжзоряний порт.

Автори проекту міжзоряного корабля «Дедал» збиралися відправити його до зірки Барнарда.

3 місце
Епсілон Ерідана

Помаранчева зірка в сузір'ї Ерідана.

Відстань - 10,52 світлових років.

Маса - 85% маси Сонця.

Історія

Влітку 2000 року була відкрита планета Епсілон Ерідана b з масою, що становить 80% маси Юпітера, яка обертається навколо своєї зірки за сильно витягнутій орбіті на середній відстані в 3,4 а.о., період обертання - 2580 земним днів. У 2002 році математичне моделювання пилового кільця показало присутність ще однієї планети, названої Епсілон Ерідана с. Ця планета в 30 разів важча за Землю і знаходиться на відстані в 40 а.о. від зірки, рік на цій планеті дорівнює 280 земним рокам. Поруч з Епсілон Ерідана виявлено кільце холодного пилу, розташоване на орбіті між 35 і 75 а.о. від зірки.

від зірки

У романах Девіда Вебера в системі Епсілон Ерідана розташований один з світів Сонячної Ліги.

Фантастика

• Зірка згадується в фантастиці як «сестра» Сонця. У всесвіті «Циклу Чайльда» Гордона Діксона в системі Епсілон Ерідана є дві населені планети: Гармонія і Асоціація, керовані Об'єднаним Радою Церков.
  • У всесвіті «Основи» Азімова в системі Епсілон Ерідана існує холодна планета Кампаралон, на якій виникла перша колонія землян в іншої зірки.
  • У всесвіті «Міжпланетних турів» Спрег де Кампа там знаходяться дві населені планети: Тор і Кукулкан.
  • У всесвіті «Гонор Харрінгтона» Девіда Вебера в системі Епсілон Ерідана розташований один з світів Сонячної Ліги, колись він був підданий жорстокому бомбардуванню.
  • Знаменита посольська база «Вавилон-5» з однойменного телесеріалу знаходиться на орбіті планети Епсілон III, яка, можливо, належить системі Епсілон Ерідана.

реальність

• Вік зірки не перевищує 800 мільйонів років, і вона нагадує Сонце на зорі формування нашої системи. «Пояс життя» знаходиться на відстані 0,54 а.о. Найближчим часом астрономи сподіваються знайти там і інші планети, в тому числі землеподобні. Однак життя в системі Епсілон Ерідана навряд чи можлива, вона занадто молода, щоб на одній з планет встигли з'явитися складні органічні сполуки. Крім того, внутрішній простір системи заповнене кометами - гіпотетичні планети піддаються безперервної кометної бомбардування.

Так виглядає в спеціальний телескоп кільце холодного пилу, навколишнього Епсілон Ерідана.

Вид на планету Епсілон Ерідана b з однією з її лун.

Планета-гігант в системі Епсілон Ерідана.

Математична модель пилового диска, завдяки якій була виявлена ​​планета Епсілон Ерідана с.

Картина А. Соколова «Автоматична станція на молодій планеті».

2 місце
Тау Кіта

Жовто-помаранчева зірка в сузір'ї Кита.

Відстань - 11,88 світлових років.

Маса - 92,1% маси Сонця.

Історія

Тау Кіта - зірка, найбільш схожа на наше Сонце. Однак в 2004 році астрономи виявили, що навколо Тау Кіта в десять з гаком разів більше кометного і астероїдного речовини, ніж навколо Сонця. Це було визначено за наявністю диска з холодного пилу, що обертається навколо зірки і, швидше за все, утвореного зіткненнями між дрібними частинками кометного і астероїдного речовини.

Так виглядає в спеціальний телескоп хмара пилу, навколишнього Тау Кіта.

Фантастика

• У Всесвіті «Основи» Азімова планета Аврора и два ее Супутник обертаються вокруг Тау Кіта.
  • У всесвіті «Міжпланетних турів» Спрег де Кампа система Тау Кіта складається з трьох планет: планети Вішну, Ганеша і Крішна.
  • У всесвіті «Миру-кільця» в системі Тау Кіта знаходиться населена планета Плато.
  • У всесвіті «Гіперіона» Дена Сіммонса на планеті у Тау Кіта розташована адміністративна столиця Гегемонії Людини.
  • У циклі романів «Сага про Форкосиганом» Лоїс М. Буджолд столиця Цетагандійской імперії розташована на однойменній планеті Цетаганда, що знаходиться в системі Тау Кіта.
  • У романі Роберта Хайнлайна «Час для зірок» земна експедиція відкриває у Тау Кіта кілька землеподобних планет, одна з яких (Констанція) згодом буде колонізована.
  • У романі Урсули Ле Гуїн «Обділені» в системі Тау Кіта знаходиться подвійний світ, що складається з планет Анеррес і Уррас.

реальність

• Згідно з новітніми вишукувань, вік Тау Кіта перевищує 10 мільярдів років. Великих планет не виявлено, але малі планети земної групи цілком можливі. Пояс життя знаходиться на відстані 0,68 а.о., рік складається з 228 днів (параметри близькі до орбіти Венери).
  • Існування високорозвиненого життя в системі Тау Кіта викликає у астрономів сумнів, оскільки ці планети повинні страждати від метеоритних ударів приблизно в десять разів частіше, ніж Земля. Однак, якщо в планетарна Тау Кіта є планети-гіганти, вони можуть відхиляти комети і метеорити, захищаючи внутрішні планети від ударів.

У книзі Роберта Хайнлайна «Час для зірок» земляни відкривають у Тау Кіта розвинену планетну систему.

Картина А. Соколова «Організми полюють». Напевно, саме так виглядатимуть м'ясоїдні рослини на планеті у Тау Кіта.

На планеті в системі Тау Кіта. Вважається, що планети у цієї зірки піддаються безперервної бомбардуванню кометами і космічним сміттям.

1 місце
Альфа Центавра

Зоряна система, що складається з трьох зірок: Проксима Центавра, Альфа Центавра А, Альфа Центавра В.

Відстань до Альфи Центавра А і В - 4,37 світлових року.

Відстань до Проксіми Центавра - 4,22 світлових року.

Маса жовтої зірки А - 91% маси Сонця.

Маса помаранчевої зірки В - 110% маси Сонця.

Маса червоного карлика Проксима - 12% маси Сонця.

Історія

Найближча до Сонця і найпопулярніша зоряна система практично не видно в наших широтах, тому перші її систематичні спостереження велися арабськими астрономами, від яких вона отримала назву Толіман.

Четверта за яскравістю зірка нічного неба і найяскравіша зірка Південної півкулі, альфа Центавра була відома з глибокої давнини, але тільки в 1752 році абат Ніколас Луїс де ла Кале відкрив, що вона подвійна і складається з близько розташованих компонент. Ці компоненти обертаються навколо загального центру мас по еліпсу на середній відстані в 23 а.о. з періодом обертання 79,9 років.

У 1915 році шотландський астроном Роберт Іннес відкрив третю компоненту цієї незвичайної системи - червоного карлика, який отримав назву Проксима ( «Найближча») Центавра. Вважається, що Проксима Центавра обертається навколо системи Альфа Центавра з періодом близько півмільйона років.

Гіпотетична планета у Проксіми Центавра.

Фантастика

• У всесвіті «Основи» Азімова є покрита водою планета Альфа, обертається навколо Альфи Центавра. Там колись була заснована колонія Нова Земля.
  • У всесвіті «Миру-кільця» Нівена в системі Альфи Центавра знаходиться планета Вундерланд - прекрасний світ з червоною рослинністю і іскристими морями.
  • У всесвіті «Дюни» Френка Герберта система Альфа Центавра належить Дому ксить, дослідні станції якого знаходиться на четвертій планеті Екез помаранчевої зірки Б.
  • У романі Станіслава Лема «Магелланова хмара» земні космонавти, добравшись до Альфи Центавра, виявляють дві маленькі пустельні планети у Проксіми, розвинену планетну систему у зірки А і потужний пояс астероїдів у зірки Б. На другий «білої» планеті системи А, закритою щільним шаром хмарою, існує високорозвинена цивілізація, проте спрямовані до планети пілотовані ракети були знищені.
  • У романі Володимира Савченко «За перевалом» земляни відкривають у Проксіми Центавра пустельні планети, на яких розвинулася розумна кристалічна життя, здатна жити в безповітряному просторі.
  • Цивілізацію м'ясоїдних рослин, що освоїли космічні технології, земляни знаходять на одній з шести планет системи Проксіми в повісті Мюррея Лейнстера «Проксіма Центавра».
  • У романах Мері Д. Рассел «Птах мала» і «Чада Божі» в контакт з давньої загадкової цивілізацією планети Ракхат, що обертається навколо Альфи Центавра А, вступає міжзоряне експедиція, послана Орденом єзуїтів.
  • У телесеріалі «Вавилон-5» поруч з Проксіма знаходиться колонія землян. До речі, цивілізація «центавріан», що діє в серіалі, ніякого відношення ні до нашої найближчої зірки, ні до реального сузір'я Центавра не має - як запевняють автори, співзвуччя чисто випадково.
  • У телесеріалі «Зоряний шлях» Альфа Центавра - перша система на шляху людства в Галактику. Кілька років вона була єдиним будинком для людства, після того як Земля піддалася нищівний нападу прибульців.
  • Найбільш докладно планетна система Альфи Центавра представлена ​​в комп'ютерних іграх. Наприклад, у знаменитій Alpha Centauri Сіда Мейера описані два світи, що обертаються навколо компоненти А і названі на честь грецьких кентаврів, - неживий Еврітіон і землеподобний Хірон, у якого є дві місяця: Несс і Фол. Саме на другий планеті розгортаються події гри.

реальність

Так виглядає наше Сонце в небі планети у Альфи Центавра.

• Сучасні астрономи стверджують, що в системі Альфи Центавра ми можемо сподіватися виявити планети з біосферами.
  • Компонента А має такий же вік, що і наше Сонце. На математичних моделях було показано, що, незважаючи на існування ще двох зіркових компонент, навколо А можуть обертатися як мінімум чотири землеподобні планети всередині сфери радіусом в 3 а.о. - прямо в «поясі життя».
  • Спостереженнями підтверджено, що в околицях Альфи Центавра немає газових гігантів. Це збентежило прихильників гіпотези існування життя у найближчій зірки. Адже вважається, що газові гіганти захищають тверді землеподобні планети від руйнівної бомбардування космічним сміттям, що залишається на пересічних орбітах після формування планетної системи. Однак подальші розрахунки показали, що роль гіганта в даному випадку могла зіграти компонента Б.
  • У Проксіми Центавра також підозрювалася наявність планети - досить великої і близько розташованої, щоб впливати на свою зірку. Однак сучасні методи виявлення масивних планет цю гіпотезу не підтверджують. Але навіть якщо якісь планети поблизу від Проксіми Центавра є, навряд чи на них можлива органічна життя. Проксима відрізняється суворою вдачею - час від часу спостерігаються спалахи, при яких температура ядра цього червоного карлика стрибком підвищується в 5-6 разів, а світність - в 2 рази.

Альфа Центавра на нічному небі.

Так виглядає Альфа Центавра через телескоп.

У романі Станіслава Лема «Магелланова хмара» земляни відкривають в системі Альфа Центавра населену планету.

У грі Alpha Centauri бій ведеться за планету Хірон.

Картина А. Соколова «У світі двох сонць». Можливо, саме так буде виглядати перша висадка на планету іншої зірки.